Home Berita Islam Terbaru Zakir Naik: Nabi Adam hingga Isa Mengajar Solat

Zakir Naik: Nabi Adam hingga Isa Mengajar Solat

126
0
Image result for zakir naik

Pendakwah antarabangsa, Dr Zakir Naik jelaskan, rukun Islam kedua, solat, tak hanya dicontohkan Rasulullah, tapi semua nabi. Hal itu pun disebutkan pula di Injil.

Menurut Zakir Naik, di Bahasa Inggeris solat bererti pray yang boleh diterjemahkan Jadi Menelusuri pertolongan. di surah Al Ankabut ayat 45, Allah SWT memerintahkan solat untuk mencengah manusia dari perbuatan keji dan mungkar. di Islam pula, solat dikerjakan lima kali sehari.

Surah Taha ayat 11-12 menyatakan, Musa AS dibimbing Allah SWT untuk melepas alas kaki saat berada di Bukit Thuwa untuk bertemu Allah SWT. Generik pula untuk Muslim tak beralas kaki saat solat. Islam juga mewajibkan wudhu sebelum seorang Muslim solat.

“Tapi, kita boleh melepas kasut dan memakai kasut saat solat. Banyak Muslim yang tak tahu soal ini. Sebab, Rasulullah minta Muslim membezakan diri dari Yahudi, “Perkataan Zakir Naik.

Di Injil, Musa juga melepas alas kaki dan membasuh tangan serta kaki sebelum bertemu pengikutnya untuk menyembah Allah. Solat Yaitu contoh terbaik persaudaraan Islam dan bahagian terbaik di solat Yaitu sujud. “Ahli psikologi Menyebut tips terbaik mengawal diri Yaitu dengan meletakkan bahagian paling tinggi dari badan ke tanah,” Perkataan Zakir Naik.
Di Injil, nabi-nabi juga menyembah Allah dengan bersujud, Berawal Dari dari Adam, Musa, Harun, hingga Isa. “Isa bersimpuh dan sujud kepada Allah. Semua nabi saat solat, semua sujud dan berdoa kepada Allah, “ujar Zakir Naik.

eramuslim.com

Zakir Naik: Nabi Adam hingga Isa Mengajar Solat

Facebook Comments
Loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here