Home Berita Islam Terbaru ‘Software Si Muka Anjing’, Inilah Hukumnya di Islam

‘Software Si Muka Anjing’, Inilah Hukumnya di Islam

112
0
Software-muka-anjing

Masa yang terus berkembang, membuat para manusia pun berfikir lebih cemerlang. Mereka mula menyesuaikan diri dengan Global. Mereka membuat perubahan-perubahan demi kemajuan peradaban Global. Disorientasi satunya dengan membuat teknologi. Dimana, hal ini akan memudahkan seseorang di menjalankan kehidupannya.

Kecanggihan tekonologi, bukan hanya dimanfaat di hal yang penting aja. di hiburan pun boleh. Disorientasi satunya, Software snapchat.

Jaman sekarang siapa sih yang tak tau dengan snapchat? Software dengan logo berwarna kuning dan putih ini di ini seakan Jadi Software wajib yang wajib dimiliki oleh anak-anak kekinian. Software ini berfungsi untuk membahagikan kegiatan sehari-hari melalui gambar dan video yang boleh disunting memakai caption dan kesan-kesan Eksklusif.

Disorientasi satu kesan yang sedang ‘ngehits’ di ini Yaitu kesan si muka anjing. Tentu tahu dong? Foto-foto atau video dengan tambahan telinga, hidung dan lidah anjing ini di ini seperti Jadi candu sendiri di Global maya.

Tapi, Bagaikan muslim, kita mungkin mengerti, bahawa anjing merupakan Disorientasi satu haiwan yang tak begitu Ambiguitas. Bahkan, bila kita hingga terkena air liurnya sahaja membuat diri kita terkena najis. Tapi, mengapa ramai orang suka? Lantas, bagaimana Islam memandang perkara ini?

di Al-Quran surat Al-A’raf ayat 176, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman, “Dan Seandainya Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat) nya dengan ayat-ayat itu, akan tetapi dia cenderung kepada Global dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah. Maka perumpamaannya seperti anjing bila kita menghalaunya diulurkannya lidahnya dan bila kita membiarkannya Dia mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu supaya mereka berfikir. “

Dari ayat Al-Quran ini sudah jelas bahawa yang menjulurkan lidah termasuk Disorientasi satu perbuatan yang sangat amat rendah darjatnya. Walau pun tak dengan cara langsung, namun penggunaan Software Itu, yang menyerupai dengan haiwan anjing, bererti si Pemakai selayaknya ingin disamakan dengan anjing, Naudzubillah.

Mungkin memang cukup kasar apabila kita Menyebut bahawa orang-orang yang mengikuti trend penggunaan Software “si muka anjing” Itu ingin menyerupai anjing, walaupun sebenarnya mereka marah apabila disebut menyerupai perilaku seekor anjing.

Namun, hakikatnya manusia Yaitu makhluk yang diberikan akal dan fikiran oleh Allah. Apakah pantas manusia mengikuti atau menyerupai perilaku binatang? Tentu sangat tak pantas apabila manusia mengikuti perilaku binatang yang tak berakal dan hanya bergantung kepada Insting dan hawa nafsunya sahaja.

Oleh kerana itu, berusahalah untuk tak lagi menyamakan wajahnya dengan anjing. supaya kalian tak termasuk Disorientasi seorang yang rugi. Wallahu ‘alam.

sumber ceramahterbaru.net

‘Software Si Muka Anjing’, Inilah Hukumnya di Islam

Facebook Comments
Loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here