Sembahyang Yang Khusyuk

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah Bisa hingga ke masjid di 8 suku.  Kira tak lah lewat sangat untuk kejar Empati kuliah ustaz yang istiqamah sampaikan ilmu di bab Solat.  Hari itu, alhamdulillah, hari yang terakhir kami berpuasa enam sunat bulan Syawwal.  Dah pasang niat untuk singkatkan sedikit masa makan semasa berbuka supaya Bisa hingga awal untuk hadir di majlis ilmu.  Alhamdulillah.

Waktu kami hingga ustaz tengah cerita bahawa…
Zikir-zikir yang kita baca contoh zikir Subhanallah Walhamdulillah Walaila ha illallah Wallahu Akbar, akan menyebabkan bunyi melitup2 di sekitar Arashy.  Bunyinya seakan-akan bunyi lebah yang mana bunyi itu dikatakan sedang menyebut2 tuan yang sedang berzikir itu.. Subhanallah

Sembahyang yang kita dirikan, biarlah sembahyang yang Bisa menetapkan seluruh anggota.  Jangan tak stabil anggota, biar tetap dan elakkan dari bergoyang-goyang atau Dinamis-gerak anggota ke sana ke mari. bila banyak berlaku pergerakan menunjukkan hati yang tak stabil.

di memelihara sembahyang dan mendirikannya, hendaklah usaha timbulkan khusyuk di diri dengan sebaik-baiknya, menghadirkan hati, meneliti bacaan-bacaan serta memahami makna-maknanya, merasakan rendah hati dan rendah diri saat di rukuk dan sujud, meliputkan hati dengan kebesaran Allah dan kesucian-Nya saat bertakbir dan saat bertasbih di seluruh gerak-geri di sembahyang, meninggalkan segala fikiran dan lintasan hati yang berkaitan dengan urusan Global dan membelakangi perbicaraan di diri di waktu sembahyang.

Hendaklah segala perhatian di sembahyang itu tertumpu hanya kepada mendirikan dan menunaikannya dengan bagus, sebagaimana yang diperintah oleh Allah Ta’ala.  Sebab sembahyang dengan hati yang lalai, dan tanpa khusyuk dan hadirkan hati Yaitu tak bermanfaat dan tiada manafaat samasekali.

Semasa kita rukuk dan sujud, jangan sekali-kali terlupakan tuma’ninah. Jangan jadikan sembahyang kita seperti ayam mematuk padi. Sembahyang serupa itu tak Absah, kerana tak ada tuma’ninah.  Tuma’ninah di di rukuk, iktidal dan di di kedua-dua sujud serta duduk di antara dua-duanya Yaitu wajib yang tak boleh ditinggalkan di di sembahyang, samada sembahyang fardhu mahupun sembahyang sunat.  Sembahyang tanpa tuma’ninah Yaitu batal.

Ustaz menceritakan riwayat yang Menyebut:
“Barangsiapa yang memelihara sembahyang serta menyempurnakannya pula, sembahyang itu akan terangkat (ke atas langit) di keadaan putih dan cemerlang.  Ujar sembahyang itu: Semoga Allah memelihara engkau, sebagaimana engkau memelihara aku.  akan tetapi orang yang tak menyempurnakan sembahyangnya, niscaya sembahyang itu akan terangkat di keadaan hitam legam.   Ujar sembahyang itu: Semoga Allah menyia-nyiakan engkau, sebagaimana engkau menyia-nyiakan aku.  Lalu sembahyang itu dilipat-lipat. sebagaimana dilipatkan baju-baju yang koyak, dan dipukulkan ke muka orang yang mengerjakannya.”

Sekali peristiwa Rasulullah SAW telah melihat seorang yang sedang mementi-mentil janggutnya di di sembahyang, maka ujar baginda:
“Sekiranya hati orang ini khusyuk, niscaya khusyuklah seluruh anggotanya.”
Dari Hadis ini, Bisa disimpulkan bahawa kekhusyukan anggota itu Yaitu dari kekhusyukan hati dan bahawasanya sembahyang itu tak akan sempurna tanpa khusyuk.

sangat sering khusyuk di di sembahyang itu menguasai setengah para salaf saleh ke peringkat yang menakjubkan.  Adakalanya apabila mereka berdiri sembahyang atau bersujud, burung datang bertenggek di atas mereka  kerana disangkakannya mereka itu tembok atau inti, dikarenakan mereka terlampau tenang dan khusyuk dan terlalu lama berdiri dan sujud.

Ada di antara para salaf itu yang berkata kepada anak-isterinya: Seandainya aku masuk bersembahyang, saat itu lakukanlah apa yang kita suka.  Yakni: Seandainya mahu mengangkat suarakah, atau mahu bergurau-sendakah, sebab saat itu aku tak akan mendengar apa-apa lagi.  Mungkin, kiranya mereka memukul kompang atau bergendang pun, niscaya ia tak akan mendengarnya kerana terlalu khusyuknya dia di di sembahyangnya.

Ustaz sambung lagi menceritakan mengenai… ada seorang sahabat Rasulullah SAW bersembahyang di kebunnya.  Kebetulan pula di saat itu beberapa ekor burung sedang berterbangan dari suatu pohon ke pohon yang lain.  Maka terpesonalah pemandangannya kepada burung-burung Itu sehingga terlupa bahawa ia sedang di di sembahyang.  Kerana  itu, ia menyesali dirinya lalu ia pun mewakafkan kebunnya untuk fi sabilillah, hanya kerana kebun itu melalaikannya dari satu sembahyang aja.

Dari apa yang diriwayatkan, jelas menunjukkan bahawa para salaf saleh itu benar-benar mengetahui betapa tingginya darjat sembahyang serta begitu penting kedudukan sembahyang di Hepotenusa agama.
Sabda Rasulullah SAW:”Perumpamaan sembahyang lima waktu itu, laksana suatu sungai yang airnya mengalir deras merempuh pintu rumah kita setiap malam dan siang sebanyak lima kali, apakah meninggalkan kotoran lagi sesudah itu? Jawab para sahabat: Tentu tak!”

Sabda Rasulullah SAW yang lain:
“Satu sembahyang kepada sembahyang yang lain Yaitu Jadi tebusan dosa di antara keduanya, selama dijauhi dosa-dosa besar.”

Mari kita renungkan pula Firman Allah Ta’ala di Surah Hud ayat 114, yang bermaksud:
“Dan dirikanlah sembahyang di kedua tepi siang, dan sebahagian dari malam hari, sesungguhnya kebajikan-kebajikan itu akan menghapuskan kejahatan-kejahatan, itulah suatu peringatan untuk orang-orang yang ingin ingat.”

Dari Abu Zar ra meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Perhatian Allah Ta’ala kepada seseorang saat solat itu akan kekal selagi mana dia bertawajuh di di solatnya.  Apabila seorang hamba itu memalingkan tawajuhnya daripada solatnya, maka Allah juga akan memalingkan perhatianNya terhadapnya. (HR Nasai)

Wallahu’alam.

Sembahyang Yang Khusyuk

Facebook Comments

Leave a Reply