SEJERNIH-JERNIH MAKRIFAT TOK KENALI : ERTI Ungkap ZAT ALLAH

NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN

Erti atau makna pekataan “zat” itu, Yaitu bermaksud “suatu perkara yang tiada iktibar” “ suatu perkara yang tak Bisa dijangkau oleh akal”. Bukannya bererti Ungkap “zat Allah itu, bermaksud Allah itu ada zat, Allah tak ada zat. Ungkap zat Allah yang selalu kita sebut-sebut itu, bukan bererti Allah itu, ada roh, bukan bererti Allah itu, ada sesuatu didalam diriNya dan bukan bererti Allah itu, ada megandungi sesuatu di tubuhnya. di diri Allah itu, tak ada sesuatu, tak ada sifat, tak ada nama, tak ada afaal dan tak ada zat. Allah itu, Yaitu Allah.

Adapun pemakaian Ungkap “zat” oleh sesetengah ulamak atau oleh sesetengah pengarang-pengarang itu, Yaitu untuk mengambarkan bahawa Allah itu, tak ada iktibar, tak Bisa dijangkau oleh akal, tak Bisa difikir oleh otak, tak Bisa dibayagkan oleh Perkataan-Perkataan dan sebagainya, itulah maksud, erti dan makna kepada Ungkap “zat Allah” dan bukannya bilamana disebut Ungkap “zat Allah”, ianya bererti Allah itu ada zat. Ingat itu……………………………..

Ramai yang tak faham erti Ungkap zat. Kita boleh sebut Ungkap zat akan tetapi jangan pula tersalah tafsir dan jangan pula tersalah erti. Allah itu Yaitu Allah, tak ada sesuatu yang berdamping denganNya. Allah berdiri dengan sendirinya, tanpa didatangi, ditumpangi, disertai, diwakili atau dijelmakan oleh bayangan zat!. Apakah Allah itu masih memerlukan zat untuk Dia Hayati atau apakah Allah itu masih berkehendakkan kepada sesuatu yang lain untuk menghidupkanNya. Itu makanya Tok Kenali, jarang memakai bahasa zat Allah, kebimbangan tersalah faham dan tersalah erti. Itulah makanya saya tak mahu memakai bahasa atau Ungkap zat Allah (perkara yang tiada iktibar).

Sekali lagi saya perkatakan d isini bahawa, Ungkap zat itu, Yaitu bermaksud, Ambiguitas dan bererti “tak ADA IKTIBAR!…………………… daripada hj shaari

SEJERNIH-JERNIH MAKRIFAT TOK KENALI : ERTI Ungkap ZAT ALLAH

Facebook Comments

Incoming search terms:

Leave a Reply