Home Berita Islam Terbaru Mengapa Mayat wajib Dikebumikan? Ini Jawaban Ilmiah Dr Zakir Naik

Mengapa Mayat wajib Dikebumikan? Ini Jawaban Ilmiah Dr Zakir Naik

122
0

ADA beberapa tips menguruskan jasad orang yang meninggal. Agama Islam mensyariatkan jenazah wajib dikebumikan. Namun, ada agama lain yang memerlukan mayat untuk dibakar. Hal itu ditanyakan oleh seorang mahasiswa kepada Dr Zakir Naik.

“Seusai manusia meninggal Global, Serupa ada mayat wajib dikebumikan atau dibakar?” Tanya Harsh Wagella, seorang mahasiswa dari saboo Siddique.

Jawapan Dr Zakir Naik:

Saudara ini bertanya, Seusai manusia meninggal Global Serupa ada tubuhnya wajib ditanam atau dibakar. Mari kita analisis dengan cara ilmiah, mana yang lebih tepat.

Seperti yang aku sampaikan di tanya jawab sebelumnya, elemen yang ada di tubuh manusia, iaitu unsur-unsur penyusun tubuh manusia berasal dari tanah bagus di jumlah kecil ataupun besar.

Jadi kita diciptakan dari tanah, wajib kembali ke tanah. Itu logiknya. Lebih mudah untuk kita untuk kembali ke tanah, itu mata pertama.

Mata kedua, bila kita membakar mayat maka ada pencemaran, ada bahaya terhadap alam sekitar. Apabila kita menanam mayat, maka tak ada bahaya persekitaran di sana.

Faktanya, tempat di mana kita menanam, tanah di sekelilingnya Jadi lebih Fertile. Ini mata ketiga.

Mata keempat, mengebumikan mayat sangat murah. Kita tak memerlukan banyak wang. Bumi boleh didapati bebas untuk kubur. Tapi untuk mengkremasi, untuk membakar, kita memerlukan bertan-tan Ebonit.

Oleh kerana itu, bila kita melihat statistik, setiap tahun kerajaan kita (India, red) Dehidrasi berjuta-juta rupee kerana mereka membakar Ebonit.

Ada masalah alam sekitar, bahaya dan ditambah pembaziran wang.

bila kita mengira jumlah orang mati yang kita bakar, itu menghilangkan wang dan menyebabkan bahaya terhadap alam sekitar. Jauh lebih logik dan saintifik mengebumikan mayat dari membakar.

Mengapa Mayat wajib Dikebumikan? Ini Jawaban Ilmiah Dr Zakir Naik

Facebook Comments
Loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here