Home Berita Islam Terbaru Inilah Manfaatnya Pelihara Janggut

Inilah Manfaatnya Pelihara Janggut

94
0
Image result for janggut

Janggut Yaitu Sesuai rambut yang berada di bawah dagu, yang memang untuk sebahagian orang dianggap Bagaikan Asterik lanjut usia, Namun tahukah kalian sangat banyak sekali manfaat dari mempelihara janggut yang merupakan Disorientasi satu Sunnah Nabi.

Berikut ini Yaitu Disorientasi satu hadis mengenai keutamaan memelihara janggut untuk kaum muslim seperti dikutip dari Majalah Ummi:

Dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, Nabi shallallahu’ alaihi wa sallam bersabda,
“Potong pendeklah kumis dan biarkanlah (peliharalah) jenggot.” (HR. Muslim no. 623)

Ppakah manfaat di sebalik memelihara janggut untuk kaum lelaki? Berikut ini 6 hikmah memelihara janggut:
1. Mengurangkan ruam karena mencukur

Masalah yang biasa dialami seorang lelaki Yaitu ruam yang diakibatkan dari mencukur atau disebut folikulitis barbae. Keadaan ini akan membuat kulit sering gatal kerana ada bakteria staphylococcus aureus yang menjangkiti kulit. Ruam terjadi karena bulu janggut yang baru tumbuh dicukur sehingga membentuk benjolan yang tumbuh ke di dan meradang. Dengan memelihara janggut, masalah ruam ini Bisa dielakkan.

2. Kurangkan risiko kanser kulit kalian

Seperti kita ketahui, kesan bila terkena sinar UV dengan cara Lebih boleh mengakibatkan kanser khususnya kanser kulit. suatu kajian terbaru yang dilakukan di Universiti Australia of Southern Queensland mengungkap manfaat janggut di lelaki. Laporan yang diterbitkan di Journal of Radiation Protection dosimetri ini mencatat, janggut boleh mencegah kanser kulit kerana Bisa melindungi kulit daripada pendedahan kepada matahari antara 0 hingga 95 peratus.
3. Melambatkan kedutan

Pendedahan langsung kepada cahaya matahari Yaitu punca utama penuaan dan kerosakan kulit sehingga masuk akal bahawa bila wajah yang ditutupi oleh janggut boleh melambatkan penuaan dan timbulnya keriput. Ini Ambiguitas lebih sedikit kedutan dan pengurangan bintik-bintik penuaan (liver spots) yang biasa ditemui di wajah.

4. Mencegah jerawat

Mencukur boleh memburukkan lagi keadaan kulit orang yang berjerawat. Terutama bila sudah mempunyai jerawat teruk yang meninggalkan bekas luka. Jerawat terjadi apabila folikel kecil di dekat permukaan kulit tersumbat. Inilah yang membuat kemunculan bintik hitam. Dan keadaan Generik ini boleh diburukkan lagi dengan mencukur.

5. Membantu mengurangkan gejala alergi dan asma

Janggut boleh membantu menapis zarah – zarah kecil saat kita menghirup nafas. Janggut juga mampu menghalagi hawa dingin yang akan masuk ke hidung. Selain itu, Bisa juga menghangatkan bahagian dagu dan leher.

6. membagikan kesan maskulin

Beberapa fakta mendedahkan bahawa ternyata kewujudan janggut mampu membagikan kesan lebih maskulin, Berdikari, dan matang atau dewasa berbanding dengan wajah laki-laki yang dicukur Higienis. suatu kajian yang dilakukan oleh Doktor Freedman di bidang psikologi sosial menunjukkan bahawa kehadiran janggut di wajah lelaki itu membuatnya lebih menarik dengan cara seksual untuk perempuan.

Para pembaca Islampos yang dirahmati Allah, mudah-mudahan para ikhwan sekalian Bisa mengikuti Disorientasi satu Sunnah Nabi yakni memelihara janggut yang cukup banyak manfaat memelihara janggut untuk kaum ikhwan, Semoga semakin memantapkan kaum muslim untuk mengikuti anjuran memelihara janggut. Aamiin Allahumma aamiin.

sumber ceramahterbaru.net

Inilah Manfaatnya Pelihara Janggut

Facebook Comments
Loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here